ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175

Showing of 1 until 1 from 1 result(s)

Search for : Adriano C. Garcia

Assessment of long-term patient satisfaction after rhinoplasty performed at the Plastic Surgery Department of Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre

Gustavo de Azambuja Pereira Filho; André Alves Valiati; Antônio Carlos Schilling Minuzzi; Tiago Falcão Cunha; Jefferson André Pires; Adriano C. Garcia; Níveo Steffen; Pedro Bins Ely
Rev. Bras. Cir. Plást. 2011;26(4):618-623 - Original Article

PDF Portuguese PDF English

ABSTRACT

BACKGROUND: There are currently few studies assessing patient satisfaction after rhinoplasty or other aesthetic procedures. This is a retrospective study of patient satisfaction after rhinoplasty performed at the Plastic Surgery Department of Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre. METHODS: All (n = 119) patients who underwent rhinoplasty at the Plastic Surgery Department of Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre between 2007 and 2009 were requested to fill out a validated questionnaire to assess the degree of postoperative satisfaction. RESULTS: Sixty (50.42%) patients were included in the study. The global satisfaction index with respect to the aesthetic and functional results showed that 85.48% of the patients were satisfied; 88.3% of patients were pleased with the aesthetic results, and 83.3% reported satisfactory functional results and could breathe easily. Regarding the impression of the patients' family and friends, 93.3% reported that they were completely pleased; 93.3% reported that the postoperative nasal form rarely or never limited social or professional activities; 75% of the patients were completely confident that nasal appearance was the best possible, while 76.7% reported that their nasal appearance could not be changed by another surgery and 83.4% did not believe that nasal function could be changed with another surgery. CONCLUSIONS: Rhinoplasty performed at the Plastic Surgery Department of Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre resulted in a high level of patient satisfaction.

Keywords: Rhinoplasty. Patient satisfaction. Outcome assessment. Questionnaires.

 

RESUMO

INTRODUÇÃO: A rinoplastia, assim como diversos procedimentos estéticos, apresenta parcos estudos objetivos quanto à satisfação dos pacientes. O objetivo do presente estudo é avaliar o grau de satisfação a longo prazo dos pacientes submetidos a rinoplastia na Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre, em um estudo retrospectivo, utilizando questionário validado. MÉTODO: Foram selecionados todos (n = 119) os pacientes submetidos a rinoplastia no Serviço de Cirurgia Plástica da Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre, nos anos de 2007, 2008 e 2009, para aplicação de um questionário validado, com o objetivo de avaliar o grau de satisfação pós-operatória. RESULTADOS: Foram contatados 60 (50,42%) pacientes no estudo. Quanto à satisfação global com o resultado estético-funcional da rinoplastia, 85,48% dos pacientes afirmaram estar satisfeitos. Estratificando esse valor, foi observado que 88,3% dos pacientes estavam muito ou completamente satisfeitos com o aspecto estético pós-operatório do nariz; quanto à função nasal pós-operatória, 83,3% reportaram estar muito ou completamente aptos a respirar pelo nariz; quanto à impressão de amigos e familiares sobre o aspecto final do nariz, 93,3% afirmaram estar muito ou completamente satisfeitos com o resultado; 93,3% afirmaram que raramente ou nunca tiveram limitação das atividades sociais ou profissionais em decorrência do aspecto nasal pós-operatório; 75% afirmaram estar muito ou completamente confiantes de que a aparência de seu nariz era a melhor possível de ser obtida; 76,7% afirmaram que definitivamente não gostariam de alterar a aparência do nariz com outra cirurgia; e 83,4% afirmaram que definitivamente não gostariam de alterar a função nasal com outra cirurgia. CONCLUSÕES: Constatou-se que a rinoplastia realizada no Serviço de Cirurgia Plástica da Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre apresentou alto índice de satisfação dos pacientes.

Palavras-chave: Rinoplastia. Satisfação do paciente. Avaliação de resultados. Questionários.

 

Indexers

Licença Creative Commons All scientific articles published at www.rbcp.org.br are licensed under a Creative Commons license