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Facial anatomy applied to live models

Ricardo Frota Boggio; Agnaldo Gonçalves de Castro; Kazuyo Yamada; Adriane Tartare; Daniel Boro dos Santos; Gladstone Eustáquio de Lima Faria
Rev. Bras. Cir. Plást. 2023;38(2):1-7 - Original Article

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ABSTRACT

Introduction: Anatomy is one of the foundations in medicine, and choosing a practical and dynamic teaching method is essential for better retention of your learning. The objective is to use facial anatomy applied to live models as an innovative teaching strategy and to evaluate the experience of the learning experience of students assigned to the method.
Method: The work analyzes the experience with body painting of 51 students from Instituto Boggio assigned this method (or instructed to use this method) during their classes. Different planes and anatomical structures were represented on live models' faces to simulate and teach the main injectable cosmetic procedures; syringes, needles, cannulas, and ultrasound gel stained with food inks were used. Overlapping latex layers were used for the anatomical study of the temple, middle third of the face, and nose, allowing the reproduction of fillers and biostimulators in these regions. The main muscle groups were represented for the discussion of high-precision botulinum toxin. After the entire demonstration, the students answered a questionnaire via "Google Forms" evaluating the methodology used.
Results: According to the answers to the questionnaires, most students considered body painting an innovative methodology that contributed to learning anatomical content and satisfactorily illustrating the demonstrated cosmetic procedures.
Conclusion: Practical learning through live models makes this new teaching method something innovative and unique that, in an enjoyable way, enables the study of anatomy and appropriately trains clinical skills.

Keywords: Anatomy; Anatomy, artistic; Models, anatomical; Face; Dermal fillers; Collagen; Botulinum toxins, type A

 

RESUMO

Introdução: A anatomia é um dos principais alicerces no exercício da medicina e a escolha de um método de ensino prático e dinâmico é fundamental para melhor retenção do seu aprendizado. O objetivo é utilizar a anatomia facial aplicada em modelos vivos como estratégia inovadora de ensino e avaliar a experiência do processo de aprendizagem dos alunos submetidos ao método.
Método: O trabalho analisa a experiência vivida com a pintura corporal por 51 alunos do Instituto Boggio submetidos ao método durante as aulas ministradas. Diferentes planos e estruturas anatômicas foram representados nas faces de modelos vivos. Para simulação e ensino dos principais procedimentos cosmiátricos injetáveis, seringas, agulhas, cânulas e gel de ultrassom corado com tintas alimentícias foram utilizados. Camadas de látex sobrepostas foram utilizadas para estudo anatômico da têmpora, terço médio da face e nariz, possibilitando a reprodução do uso de preenchedores e bioestimuladores nestas regiões. Os principais grupamentos musculares foram representados para discussão sobre toxina botulínica de alta precisão. Após toda a demonstração, os alunos responderam a um questionário via "Formulários Google" avaliando a metodologia utilizada.
Resultados: De acordo com as respostas dos questionários, a maioria dos alunos considerou a pintura corporal como uma metodologia inovadora e que contribui no aprendizado do conteúdo anatômico, bem como ilustra satisfatoriamente os procedimentos cosmiátricos demonstrados.
Conclusão: A aprendizagem prática por meio dos modelos vivos faz deste novo método de ensino algo inovador e único que, de maneira lúdica, possibilita o estudo da anatomia e o treinamento de habilidades clínicas adequadamente.

Palavras-chave: Anatomia; Anatomia artística; Modelos anatômicos; Face; Preenchedores dérmicos; Colágeno; Toxinas botulínicas tipo A

 

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