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Associations and differences between men and women on the acceptance of cosmetic plastic surgery in Brazil

Angela Nogueira Neves Betanho Campana; Lucilene Ferreira; Maria da Consolação Gomes Cunha Fernandes Tavares
Rev. Bras. Cir. Plást. 2012;27(1):108-114 - Original Article

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ABSTRACT

BACKGROUND: Brazil ranks third among all countries in the number of cosmetic plastic surgery procedures performed per year. The objective of this study was to examine the relationship between acceptance of plastic surgery and bodily satisfaction, internalization of media messages, and other psychosocial variables in a convenience sample of male and female Brazilian adults. METHODS: Non-probabilistic sampling was used to select a sample (n = 198) of an equal number of men and women for voluntary participation. All participants completed 5 study instruments that collected data used to perform correlation and variance analyses at a 95% level of significance. RESULTS: A significant association between acceptance of cosmetic plastic surgery and the variables of internalization of media messages and bodily appreciation was found in both sexes. A significant association between acceptance of cosmetic plastic surgery and life satisfaction was found only in women. Except for differences regarding the decision to undergo surgery after having considered the risks, no other differences regarding the acceptance of cosmetic plastic surgery in general were found between men and women. CONCLUSIONS: Despite the small sample examined in this study, the findings largely accord with international observations and are expected to contribute to further understanding of the demand for cosmetic plastic surgery in Brazil.

Keywords: Surgery, plastic. Propaganda. Personal satisfaction.

 

RESUMO

INTRODUÇÃO: O Brasil é o terceiro país no mundo em número de cirurgias plásticas estéticas. O objetivo deste estudo é verificar as correlações entre a aceitação de cirurgia plástica, a satisfação com o corpo e a internalização de mensagens midiáticas e outras variáveis psicossociais em uma amostra de adultos brasileiros, de ambos os sexos. MÉTODO: A amostragem foi não-probabilística, voluntária, composta por 198 pessoas, sendo 50% mulheres, que responderam os 5 instrumentos desta pesquisa. Na análise dos dados, foram usados testes de correlação e variância, com significância de 95%. RESULTADOS: Há correlações significantes entre aceitação de cirurgia plástica estética, internalização da mídia e apreciação corporal, em ambos os sexos. A aceitação de cirurgia plástica estética correlaciona-se com a satisfação com a vida apenas entre as mulheres. Não há diferenças entre os sexos quanto à aceitação de cirurgia plástica estética de uma forma geral, apenas especificamente quanto à decisão de se submeter a cirurgia após análise dos riscos. CONCLUSÕES: Os dados da amostra apontam convergência com observações internacionais e, apesar da amostra restrita, espera-se contribuir para a compreensão ampliada da procura de cirurgia plástica estética em nosso País.

Palavras-chave: Cirurgia plástica. Propaganda. Satisfação pessoal.

 

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