ISSN Online: 2177-1235 | ISSN Print: 1983-5175

Showing of 1 until 1 from 1 result(s)

Search for : Stephane Nery de Castro

Program for theoretical and practical training in suture techniques for medical students in the field of plastic surgery at the Federal University of Ceará (UFC)

Caio Alcobaça Marcondes; Salustiano Gomes de Pinho Pessoa; Breno Bezerra Gomes de Pinho Pessoa; Iana Silva Dias; Maria Gabriela Motta Guimarães; Stephane Nery de Castro
Rev. Bras. Cir. Plást. 2014;29(2):289-293 - Original Article

PDF Portuguese PDF English

ABSTRACT

INTRODUCTION: Learning suture techniques is a major pillar in the development of a general practitioner. However, training in these skills is often limited during undergraduate medical education. METHOD: The League and the Plastic Surgery and Reconstructive Microsurgery Service offer a 20-hour course in Theoretical and Practical Suturing for medical students, using ox tongues for training. This study describes the approach to a theoretical and practical basis for suture procedures, and the resulting application by the participants. RESULT: Students in the eighth session of the suturing course were evaluated through questionnaires, yielding good information on issues such as motivation and comprehension, theoretical-practical relationships, and others. CONCLUSION: This suture course model was an important tool in academic education, and met the desired goals.

Keywords: Sutures; Training model; Surgical technique; Plastic surgery.

 

RESUMO

INTRODUÇÃO: O aprendizado de técnicas de sutura é um pilar importante na atuação do médico generalista, porém, muitas vezes o treinamento desses é limitado durante a graduação de medicina. MÉTODO: Através do Curso Teórico-Prático de Suturas, oferecido pela Liga e pelo Serviço de Cirurgia Plástica e Microcirurgia Reconstrutiva, são realizadas atividades teóricas-práticas com carga horária de 20 horas utilizando línguas de boi para treinamento de estudantes de medicina. Tem-se o objetivo neste trabalho de apresentar a rotina utilizada para fornecer embasamento teórico-prático na realização de procedimentos de sutura, como também os resultados obtidos que demonstram o aproveitamento do curso por parte de seus participantes. RESULTADO: Os alunos da 8ºedição do curso de suturas foram avaliados através de questionários, obtendo conceito muito bom em quesitos como motivação e compreensão das aulas, relação teórico-prática e outros. CONCLUSÃO: O modelo deste curso de sutura mostrou-se como uma importante ferramenta na formação acadêmica, cumprindo os objetivos propostos.

Palavras-chave: Suturas; Modelo de treinamento; Técnica cirúrgica; Cirurgia plástica.

 

Indexers

Licença Creative Commons All scientific articles published at www.rbcp.org.br are licensed under a Creative Commons license